
Göteborgs Stad
2025-06-04
Delprojektledare IT, nivå 4
Ansökningar utvärderas löpande.
Uppdragsbeskrivning
Till stadens gemensamma inköpsprocess saknades tidigare ett gemensamt systemstöd för att effektivt kunna hantera upphandling, leverantörer och avtal på en stadenövergripande nivå för de taktiska inköpsprocesserna. Tidigare fanns endast gemensamma tjänster/systemstöd för den operativa inköpsprocessen (Visma Proceedo) och strategiska processerna/inköpsanalys (KMD Inköpsanalys).
Utifrån detta genomförde staden en förstudie om en ny tjänst för Stöd vid upphandling, leverantör och avtalshantering (ULA) till stadens förvaltningar och bolag. Därefter genomfördes en upphandling av systemstöd till tjänsten som resulterade i att Antirio Systems AB med systemstödet Kommers tilldelades kontraktet.
Arbetet med installation, systemanpassning/utveckling utifrån ställda krav, konfigurering, etc samt införande av pilotorganisationer är i nu i slutfasen. Därefter har en bredare utrullning till stadens förvaltningar/bolag påbörjats. Utrullning till staden kommer att ske succesivt och beräknas att pågå under 2025 och 2026.
För att säkerställa en kvalitativ utrullning av tjänsten med tillhörande systemstöd (Kommers) behöver utrullningsprojektet förstärka projektledningsteamet med en delprojektledare IT.
Beskrivning av uppdraget
Syftet med uppdraget är att i rollen som delprojektledare IT ansvara för framdrift av arbetspaket och uppgifter kopplat till integrationer, teknik, mm. En viktig del i uppdraget är att säkerställa kommunikation och framdrift mellan alla involverade intressenter/parter så som externa systemleverantörer, interna underleverantörer (t ex Intraservice), mottagande förvaltningar/bolag, mm.
Nedan listas exempel på arbetsuppgifter som ingår i uppdraget:
Driva och ansvara för uppsättning av integrationer mot Stadens ULA.
Säkerställa kommunikation och framdrift av aktiviteter mellan samtliga parter - Antirio, Göteborg Stads Integration Competence Center (ICC) på Intraservice, kreditinstitut (DnB), befintliga systemleverantörer (Proceedo, Ciceron DoÄ, Unit4 etc) samt stadens interna systemförvaltare för respektive system.
Ansvara för tidplan och kontinuerligt bevaka frågor som kan påverka övriga delar av projektet.
Vara mottagare av behov från övriga delar av projektet (ex. tekniska arkivkrav som påverkar integration etc.)
Övervaka test av integrationer.
Hantera felaktigheter vid test av integrationer/ hantera restlista. Säkerställa att felsökning sker och att påtala att felande part åtgärdar
Säkerställa dokumentation om integrationer (till förvaltning).
Hantera övriga teknikfrågor som uppkommer, såsom miljö, signeringslösning etc.
Rapportera till projektets Projektledare
Medverka på projektgruppsmöten
Ansvara för eventuellt kompletterande metodik för datamigrering från befintliga system hos förvaltningar/bolag.
Aktivt delta i det förändringsarbete som projektteamet driver för etablering av nya arbetssätt
Uppdraget ska kunna utföras 100% på plats hos beställaren utifrån projektets behov.
Inom ramen för uppdraget kan det även bli aktuellt med att utifrån ett tekniskt perspektiv driva förbättrings- och utvecklingsinsatser kopplat till förvaltning av andra digitala tjänster inom inköp med tillhörande systemstöd och dess integrationer som Inköp och upphandling tillhandahåller till stadens förvaltningar och bolag.
Omfattning/beläggningsgrad:
Beläggningsgraden för kontrakterad konsult uppskattas till:
September – december (2025): ca 50%
Januari – juni (2026): ca 50-70%
Juli - december (2026): ca 50%
Överenskommelse om uppdragets exakta omfattning/tidsåtgång och tidplan sker vid uppstart samt löpande under projektets gång i en dialog mellan leverantören och beställaren. Uppskattningen ovan ska ses som en indikation och ingen utlovad volym.
CV och referensuppdrag
Anbudet ska innehålla CV för utförande konsult.
Leverantören ska till anbudet bifoga en beskrivning över de referensuppdrag som åberopas på konsultens CV för att styrka uppfyllnad av kompetens, kvalité och erfarenhet på offererad konsult.
Beskrivning av CV och referensuppdrag får tillsammans ej överstiga fem (5) stycken A4 sidor.
I beskrivningen ska kontaktuppgifter (namn, e-post och telefonnummer) till uppdragsgivarens (kundens) kontaktperson framgå för beskrivna referensuppdrag.
Kontaktpersonen kan komma kontaktas och ska vara införstådd med hur uppdraget utfördes i kundens organisation och kunna verifiera att uppdraget utförts av offererad konsult.
ID: N050-0178/25
Ramavtal: Göteborgs Stad - Konsulter IT-data C - LEDNING och STYRNING / VERKSAMHETSUTVECKLING och STRATEGI (IK22345-02)
Skallkrav
- Förståelse och kunskap om att driva och leda arbetet med införande av it-system i stora och komplex offentliga organisationer
- Förståelse och kunskap om systemintegrationer med tillhörande integrationsplattform så som exempelvis BizTalk
- Förståelse och kunskap om migrering av data mellan IT-system
- Förståelse och kunskap om processerna inom inköp (operativ, taktiskt, strategiskt) samt ekonomiområdet med tillhörande IT-system så som t ex Proceedo/Kommers/Unit4/KMD-Inköpsanalys
- Förståelse och kunskap om informationssäkerhet/dataskydd
- Förståelse och kunskap om ärendehantering inom offentlig förvaltning
- Förståelse och kunskap om de på marknaden vanligen förekommande projektmetodiker så som t ex PPS, XPLM, mfl
- Erfarenhet från att under de senaste 3 åren varit projekt- eller delprojektledare för införande av IT-system för upphandling, leverantör och avtalshantering för den taktiska nivån av inköpsprocessen.
- Erfarenhet från att under de senaste 3 åren varit projekt- eller delprojektledare för införande av minst ett koncernövergripande ITsystem som är avsett att användas av majoriteten av organisationerna i en större offentlig koncern så som Göteborg stad.
- Erfarenhet från att under de senaste 3 åren varit projekt- eller delprojektledare för minst ett IT-projekt med ansvarat för arbetspaketen kopplat till integrationer mellan flertalet IT-system i en komplex IT-miljö så som till exempel Göteborg stad
- Erfarenhet från föreningsledning för implementering av nya arbetssätt