Uppdrag

Läs och ansök om uppdraget

Organisations logotyp

Göteborgs Stad

2025-05-16

Expertstöd Signering och komplexa e-tjänster, nivå 5

Göteborg
Hybrid
100 %
1 person
2025-08-01 - 2027-06-30
Deadline: 2025-05-27

Ansökningar utvärderas löpande.

Uppdragsbeskrivning

I din roll kommer du jobba som javautvecklare och tillsammans med teamet ta fram lösningar för externa och interna tjänster. Nya tjänster likväl som förvaltning av befintliga. I arbetet mot stadens mål för ett modernt e-samhälle kommer du att få möjlighet att samarbeta med flera av stadens verksamheter, dess system och integrationslösningar. Likväl öka kvaliteten av leveransen genom att delta i teamets gemensamma förbättringsarbete med bland annat kodgranskning.



Du är en duktig javautvecklare som utvecklas hela tiden. Likaså god kompetens inom webblösningar, javautveckling och god förståelse för vikten av användbarhet och design.

 

Personliga egenskaper som är viktiga är att du är noggrann, ansvarstagande, samt har god analytisk förmåga. Du är energifylld och positiv som person som gillar att dela med dig. Du kan arbeta både självständigt och i teamet och ta ansvar från ax till limpa likväl som att du vågar fråga om hjälp och hjälper andra. Kompetensområdet som efterfrågas är utveckling av komplexa e-tjänster, digital signering och shared services. Efterfrågan ökar avseende att bygga komplexa e-tjänster med flera aktörer inblandade såsom, socialtjänsten och överförmyndarenheten. Pådrivande är digitaliseringen rent generell men också att man ser att det ger bättre säkerhet och snabbar upp processerna. Således är

digital signering en viktig komponent i tjänsten. Vi använder signering med bank-id och PKI. Dina arbetsuppgifter blir att utveckla dessa utifrån verksamheternas specifika behov.

I arbetsuppgifterna ingår det också att utveckla verksamhetsorienterade stödfunktioner så kallade ”Shared services” som kan samnyttjas av flera verksamhetsdelar.

 

Exempel på förväntade leveranser som vi behöver göra. Leveransen avser både applikationer och e-tjänster.

  • Avtalssignering via Mina Sidor
  • Fullmaktshantering via Mina ombud
  • Refraktorisering eTjänsteplattform
  • Vidareutveckling av Signeringstjänst med eArkiv
  • Samt ytterligare prioriterade eTjänster i linje med beslutad förvaltningsplan

 

Digital signering är bland det viktigaste just nu inom digitaliseringen som kommer att underlätta på många sätt i organisationen. Ett digitalt dokumentflöde ska ge flera fördelar för samtliga intressenter, såsom:

Spårbarhet och till skillnad mot pappersdokument vet man var dokumentet befinner sig i processen. Minskad administration och kortare ledtider när man slipper printa ut för att signera. Högre säkerhet och lättare att följa lagar och regelverk bland annat GDPR. Miljövänligt eftersom hela kedjan kan digitaliseras och taxiresor med dokument kan rationaliseras bort.

 

Utvärdering (intervju)

Den här utvärderingen används för de två kandidater med högst poäng efter utvärdering enligt kapitel 9, som är kvalificerade till steg 2, kapitel 10 Utvärdering

Instruktioner

  • Kandidaten får 30 min att disponera och väljer själv teknik för presentationen. Under utvärderingen besvaras inga frågor.
  • Syftet med utvärderingen är att säkerställa personliga egenskaper och kompetenser och utvärdera förmågan att lösa uppdraget

 

Utvärdering av kompetenser utifrån CV

CV ska bifogas

 

Utvärderingen sker i två steg:

  1. Utvärdering av kompetenser utifrån CV:et (personliga egenskaper ingår ej dvs kommunikativ). Poängsättning enligt tabellen i kapitel 9.
    Den kandidaten som erhåller flest poäng kallas till intervju. Blir det fler än en kandidat som har flest poäng, kallas dessa till intervju.
  2. Verifiering av kompetenser samt utvärdering av personliga egenskaper i intervju. Poängsättning enligt mallen.

 

Kandidaten med flest poäng erbjuds uppdraget. Max poäng 20 (inkl. poäng från intervju).

Erhåller flera kandidater samma poäng, vinner den med lägst timpris. Har flera kandidater samma poäng och samma timpris avgörs valet genom lottning. Lottning kommer att ske med hjälp av förvaltningsjurist eller inköpschef på Intraservice.

 

ID: 0189/25

Ramavtal: Göteborgs Stad - IT-data-H Webbutveckling (IK22350-01)

Skallkrav

  • Erfarenhet av följande produkter: HCL digital experience (WebSphere portal) , WebSphere Application Server - minst 7 - 12 år
  • Erfarenhet av följande produkter : Säkerhetsintegration med SAML och OpenID Connect, Säkerhet såsom kryptering och signering (Saml, XML, Https, Bankid), Container-arkitektur, Docker och Red Hat Open Shift, Portlets enl. spec. jsr-286 - minst 7 - 12 år av minst 2-4 av produkterna

Börkrav

Skicka in ansökan

Organisations logotyp

Göteborgs Stad

2025-05-16

Expertstöd Signering och komplexa e-tjänster, nivå 5

Göteborg
Hybrid
100 %
1 person
2025-08-01 - 2027-06-30
Deadline: 2025-05-27

Kontaktperson

Erbjuden konsult

Motivering av lämplighet för uppdraget / Övriga kommentarer

Skallkrav

  • Erfarenhet av följande produkter: HCL digital experience (WebSphere portal) , WebSphere Application Server - minst 7 - 12 år

  • Erfarenhet av följande produkter : Säkerhetsintegration med SAML och OpenID Connect, Säkerhet såsom kryptering och signering (Saml, XML, Https, Bankid), Container-arkitektur, Docker och Red Hat Open Shift, Portlets enl. spec. jsr-286 - minst 7 - 12 år av minst 2-4 av produkterna

Börkrav

Bifoga CV och/eller andra dokument