
2025-10-09
Huvudprojektledare, Nivå 4
Ansök gärna så snart som möjligt då uppdraget kan tillsättas innan sista ansökningsdag.
Uppdragsbeskrivning
Uppdraget avser i första hand arbete inom avdelning Väg och Järnväg samt avdelning Körkort, men kan vid behov även komma att innefatta arbete inom annat produktområde, projekt eller avdelning på Transportstyrelsen.
Konsulten ska vara huvudansvarig projektledare för införlivandet av det fjärde körkortsdirektivet. Uppdraget omfattar att planera, leda och följa upp hela projektet samt att samordna de två delprojekten, regelgivning och it-/verksamhetsanpassning.
Projektledaren ansvarar bland annat för att:
• säkerställa framdrift och leverans i enlighet med projektets mål, tidplan och budget,
• leda projektorganisationen och skapa tydlig struktur i genomförandet,
• projektbudget, planering och uppföljning,
• identifiera, följa upp och hantera risker, beroenden och förändrade förutsättningar,
• samordna arbetet mellan berörda avdelningar, externa aktörer och Regeringskansliet,
• rapportera status, framsteg och avvikelser till styrgrupp och uppdragsägare,
• säkerställa att projektet har en tydlig och ändamålsenlig kommunikation internt och externt.
Projektledaren förväntas vara framåt och drivande i att uppnå projektets mål samt vara en kommunikativ förändringsledare med förmåga att styra och leda. Projektledaren får inte rädas utmaningar, ska vara bra på att samarbeta och lösa problem för att säkra projektets framdrift. Vidare ska projektledaren vara en god organisatör som arbetar strukturerat med en förmåga att anpassa sig utifrån ändrade förutsättningar.
Resultatet av uppdraget ska vara ett styrt och samordnat projekt som levererar enligt fastställd tidplan och med hög kvalitet, så att direktivet införlivas på ett rättssäkert, effektivt och väl förankrat sätt.
Konsulten ska arbeta under ordinarie arbetstid, som är mellan 06.30-18.30. Det kan i undantagsfall vara aktuellt med övertidsarbete. Eventuellt övertidsarbete ska alltid initieras och beslutas av Transportstyrelsen.
Intervju:
Intervjuer är planerade till v.44 och v.45 2025 via Skype. Det är viktigt att konsulten är tillgänglig då. Ytterligare intervjudatum kan komma att meddelas senare. Vid intervjutillfället kommer Transportstyrelsen att representeras av en medarbetare från Inköpsenheten och av behovsägare från verksamheten.
Vid intervjun, som beräknas ta 30-45 minuter, kommer konsulten att muntligen få beskriva sin erfarenhet och kompetens utifrån ställda krav i avropsförfrågan
Skallkrav
- Offererad konsult ska uppfylla kraven på kompetensnivå 4
- minst fem (5) års dokumenterad erfarenhet, inom de senaste tio (10) åren räknat från sista anbudsdag, av att ha arbetat som projektledare i stora och komplexa organisationer.
- minst ett (1) års erfarenhet, inom de senaste tio (10) åren räknat från sista anbudsdag, av att ha arbetat som projektledare inom offentlig sektor.
- minst ett (1) års erfarenhet, inom de senaste tio (10) åren räknat från sista anbudsdag, av att leda projekt som omfattat både verksamhetsutveckling och IT-utveckling, med flera parallella beroenden.
- erfarenhet av att genomföra implementeringar av regeländringar eller andra större förändringar med påverkan på verksamhetsprocesser och systemstöd.
- erfarenhet av att ta fram och använda styrdokument såsom projektplaner, statusrapporter och riskanalyser.
- erfarenhet av att leda förändringsarbete inom området i en regelstyrd myndighetsmiljö, med flera beslutsnivåer och intressenter samt med krav som påverkas av både nationell och EUrättslig styrning.
- erfarenhet av att leda samverkan mellan myndigheter, departement eller EU-institutioner.
- god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift.
Börkrav
Övrig information
Uppdraget kan till största del utföras på distans. Konsulten ska dock, när uppdraget kräver det, kunna vara på plats i Transportstyrelsens lokaler i Örebro. Det kan även, ca en gång i månaden, vara aktuellt med resor till Borlänge eller till Stockholm