
Göteborgs Stad
2025-05-05
Konsultstöd kring EU regelverk (Digital Europe) V2, nivå 5
Ansökningar utvärderas löpande.
Uppdragsbeskrivning
Vi söker en konsult som kan ge oss stöd och som har lång och djup erfarenhet av hantering gällande EU-projekt, både avseende grundläggande hantering, riktlinjer samt navigering inom finansieringsavtalens regelverk.
Konsulten vi söker ska även ha dokumenterad erfarenhet av att stödja organisationer i att säkerställa sitt arbete med EU-projekt samt även erfarenhet av att kompetensutveckla medarbetare som arbetar i EU-projekt.
I rollen som stadens interna IT-leverantör är Intraservice involverade i olika innovationsprojekt med extern finansiering.
Sedan ett par månader tillbaka är Intraservice projektägare för det EU-finansierade projektet ”European Citiverses Uniting for Inclusiveness”, Digital Europe och som pågår 30 månader fram till mars 2027.
Konsultinsats omfattar att stötta, coacha och ge råd avseende nuvarande EU regelverk. Likaså att stötta i att bygga upp EU-strukturer och fastställa rutiner så alla vet vad som gäller. Intraservice som projektägare och koordinator saknar erfarenhet utifrån hantering av EU-projekt. Verksamheten har därför behov av att stärka upp med kompentens kring projektledning, rapportering till EU, effektiv tidrapportering, finansieringsstruktur samt dokumentation och lagring av information. Allt för att vi ska kunna säkerställa att vi gör enligt regelverk och standard inom EU och kan känna oss trygga vid en eventuell revision. Men också så att vi får till ett arbetssätt där vi smidigt kan göra rätt och arbeta effektivt. Både som projektägare och även som partner.
Hemvist för resursen kommer att vara på enheten Kompetenscenter för digitalisering. Uppdragsgivare och projektägare finns inom samma avdelning, nämligen Kund och servicecenter och inom Intraservice ledningsgrupp.
I uppdraget ingår att:
- Sätta sig in i uppdraget ”European Citiverses Uniting for Inclusiveness”, Digital Europe
- Stötta Intraservice i rollen som projektägare och koordinator
- Vid behov vara med på avstämningar med projektägare, uppdragsgivare, koordinator och vid behov styrgruppsmöten och projektledarmöten
- Stötta kring finansiell hantering såsom rapportering
- Stärka upp kring navigering inom finansieringsavtalens regelverk
- Stötta kring att sätta upp fungerande EU strukturer i verksamheten och fastställa rutiner så alla vet vad som gäller
- Stötta kring hantering av dokumentation och lagring av information
Utbilda medarbetare i EU regelverk både för att kunna hantera befintligt projekt och för att stärka upp verksamheten för att på sikt kunna hantera andra EU-projekt
| |||||||
Placering | Arbetsuppgifterna/stödet ska kunna utföras på plats hos Intraservice. | · 0p – Arbetsuppgifterna kan inte utföras på plats hos Intraservice · 1p – Arbetsuppgifterna kan utföras på plats hos Intraservice
|
| ||||
EU-regelverk kring projekt
| Dokumenterad erfarenhet av att arbeta som konsult/rådgivare inom EU med utlysningar och projektgenomförande.
| · 1p – Minst 4 års dokumenterad erfarenhet som konsult/rådgivare inom EU-regelverk.
· 3p – Mer än 7 års dokumenterad erfarenhet som konsult/rådgivare inom EU-regelverk.
|
| ||||
Program inom EU
| Dokumenterad erfarenhet av utlysning och projektgenomförande inom Digital Europe men även andra program såsom Horizon.
| · 1p – Minst 1 års erfarenhet av angivna program. · 3p – Mer än 2 års dokumenterad erfarenhet av angivna program. |
| ||||
Sätta upp arbetssätt | Erfarenhet av att stötta och rådgiva kring att sätta upp fungerande strukturer i verksamheten och fastställa rutiner så alla vet vad som gäller. Allt för att vi ska kunna jobba effektivt och nå uppsatta mål.
| · 1p – Minst 4 års dokumenterad erfarenhet · 3p – mer än 7 års dokumenterad erfarenhet |
| ||||
Pedagogisk | Erfarenhet av att leda både grundläggande samt kundanpassade utbildningar | · 1p – Minst 4 års dokumenterad erfarenhet som utbildare · 3p – Mer än 5 års (eller fler) dokumenterad erfarenhet som utbildare |
| ||||
Erfarenhet av kommunal verksamhet eller motsvarande | Erfarenhet av kommunal verksamhet eller motsvarande | · 1p - mindre än 1 års erfarenhet av kommunal verksamhet eller motsvarande · 3p – 3 års erfarenhet av kommunal verksamhet eller motsvarande
|
|
Presentation/intervju
Kandidaten får 30 min att disponera och väljer själv teknik för presentationen. Under utvärderingen besvaras inga frågor.
Syftet med utvärderingen är att säkerställa personliga egenskaper och utvärdera förmågan att lösa uppdraget
Poäng tilldelas enligt nedan
Frågor kan komma att ställas till kandidaten
Vänligen bifoga kandidatens e-postadress för ev. inbjudan
Scenarion för utvärdering |
|
|
|
Förståelse för uppdraget - Scenario: Beskriv hur du ser på uppdraget som konsult/rådgivare inom EU-regelverk och projekthantering | Förmedlar inte god förståelse (1p) | Lyckas förmedla bra förståelse (2p) | Lyckas förmedla mycket bra förståelse (3p) |
Pedagogik - Scenario: Beskriv ett fiktivt upplägg för en utbildning | Förmedlar inte god pedagogik (1p) | Lyckas förmedla bra pedagogik (2p) | Lyckas förmedla mycket bra pedagogik (3p) |
Sätta upp arbetssätt - Scenario: Beskriv ett fiktivt upplägg för ett arbetssätt för tidrapportering, diarieföring och lagring av dokument | Visar inte på förmåga att kunna sätta upp arbetssätt (1p) | Visar på förmåga att kunna sätta upp arbetssätt (2p) | Visar på mycket god förmåga att kunna sätta upp arbetssätt (3p) |
ID: 0151/25
Ramavtal: Konsulter IT, Område C - Ledning och Styrning/ Verksamhetsutveckling och Strategi