2025-12-02
Kravanalytiker Verksamhetssystem, Nivå 4
Ansök gärna så snart som möjligt då uppdraget kan tillsättas innan sista ansökningsdag.
Uppdragsbeskrivning
Avropet omfattar en (1) resurskonsult för upp till 1300 timmar under avropsperioden. Konsulten ska säkerställa att verksamhetens behov, mål och processer identifieras, analyseras och omsätts i tydliga, spårbara och verifierbara krav. Dessa krav ska utgöra ett underlag för kommande upphandling, utvärdering samt förbereda för ett effektivt och ändamålsenligt införande av lösning eller system.
Kravfångsten sker inom ramen för ett komplext och utmanande projekt i en IT-miljö med omfattande beroenden till andra system, verksamhetsområden och aktörer.
Uppdraget ställer mycket höga krav på konsultens förmåga att arbeta både självständigt och proaktivt. Konsulten förväntas ha hög initiativförmåga, kunna strukturera sitt arbete och självständigt driva uppgifterna framåt, samtidigt som arbetet sker i nära samverkan med uppdragsägare, intressenter och verksamhetsrepresentanter. Verksamhetsrepresentanter kommer att bestå av olika roller, olika verksamhetsområden samt representanter från både egenregi och privata utförare.
Konsulten ska ha dokumenterad erfarenhet av kravanalys i liknande komplexa IT-projekt, och kunna tillämpa etablerade metoder och ramverk för kravhantering.
Avropet är inom rollen 1.2 Kravanalytiker på kompetensnivå 4
Uppdraget påbörjas så snart avropet är genomfört och pågår under 2026, dock längst till 2026-08-31.
Omfattningen är som max 1300 timmar och uppdraget uppförs i huvudsak på plats under 1-4 dagar i veckan.
REFERENSUPPDRAG:
Konsulten ska ha erfarenhet av liknande uppdrag. Detta styrks genom att ramavtalsleverantören till anbudet bifogar en beskrivning av ett (1) motsvarande uppdrag.
Följande uppgifter ska framgå:
- Beskrivning av referensuppdrag.
- Uppdragsgivare
- Kontaktperson hos uppdragsgivare
- Telefonnummer till kontaktperson
- E-postadress till kontaktperson
För att kontrollera att angivna uppgifter är korrekta, utförda i enlighet med avtalade och överenskomna villkor samt på ett fackmässigt sätt kan referenten komma att kontaktas via e-post eller telefon. Referenten ska vara vidtalad.
INTERVJU:
Intervju med erbjuden konsult kommer att genomföras snarast efter anbudsöppning, sannolikt mellan perioden 13-16 januari, genom videomöte. Intervjun kommer att pågå under maximalt 1 timme.
Tidsram för intervjun:
- 10 min – Kort presentationsrunda av deltagare
- 50 min – Intervjufrågor
Intervjufrågorna kommer att baseras på uppdragets omfattning och de krav och mervärden som ställts kopplat till kompetens och erfarenhet.
Skallkrav
- Uppfylla kraven för kompetensnivå Nivå 4
- Konsult ska ha minst tre (3) antal års dokumenterad arbetslivserfarenhet av analysmetodik, kartläggning av verksamhetsbehov och att översätta dessa behov till funktionella och icke-funktionella krav
- Erfarenhet av att arbeta med kravframställan i upphandlingar och systemimplementeringar
- Referensuppdrag SKA bifogas i ansökan
Börkrav
- Ha relevant arbetserfarenhet ifrån socialtjänstens processer som inkluderar både myndighetsutövning och verkställighet
- Ha arbetserfarenhet av att kravställa på IT-system inom socialtjänstområdet