
Statens Skolverk
2025-04-24
Programledare, Nivå 4
Ansökningar utvärderas löpande.
Uppdragsbeskrivning
Vår kund Skolverket söker efter en Programledare
ID: 2.7.1-2025:1378
Ramavtal: Kammarkollegiet - IT-konsulttjänster 2020 - Ledning & Styrning
Kompetensnivå: 4
Omfattning: Uppdraget är på heltid och kommer att utföras på plats hos Skolverket i Solna Business Park. Distansarbete tillåts på upp till 50% om arbetsuppgifterna tillåter det och efter överenskommelse med berörd avdelningschef.
Avtalstid: Ordinarie kontraktstid är 12 månader från och med dagen för kontraktets ingående. Eventuell förlängning med totalt 24 månader.
Uppdragsbeskrivning:
Syftet med uppdraget är att hålla ihop arbetet med Skolverkets hela arbete med digitala nationella prov. Det innefattar såväl utveckling av ny funktionalitet, vidmakthållande och koordinering av löpande arbete internt som spänner över flera avdelningar. Detta konsultuppdrag avser att på avdelningschefens för Verksamhetsutvecklingsstöd uppdrag koordinera och leda ett sammanhållet uppdrag med syfte att säkerställa att Skolverket genomför regeringsuppdraget digitala nationella prov.
I detta arbete ingår att:
• Koordinera flera arbetsgrupper
• Skapa en helhet
• Rapportera till avdelningschefen för Verksamhetsutvecklingsstöd
För att göra detta behöver konsulten ha erfarenhet av att leda komplexa projekt. I arbetet ingår att ha dialog med chefer och medarbetare internt samt externa dialoger med leverantör. Konsulten kommer i rollen som projektledare att rapportera till avdelningschefen för Verksamhetsutvecklingsstöd.
SKA KRAV
- Erfarenhet som programledare enligt PPS eller motsvarande
Minst 5 års erfarenhet av att arbeta som programledare eller i motsvarande roll med strategiskt ansvar för att leda och samordna flera parallella projekt inom ramen för ett gemensamt mål. Med programledare avses en roll med ansvar för att styra ett program (en samlad satsning av flera projekt/aktiviteter), inklusive övergripande planering, samordning, kommunikation, uppföljning och rapportering till ledningsnivå. - Erfarenhet av styrning i komplexa organisationer
Minst 5 års erfarenhet av arbete i komplexa organisationer, där flera avdelningar, intressenter och beroenden behöver koordineras. Detta inkluderar både verksamhet och it. Med komplexa organisationer avses exempelvis organisationer som:
• Har flera organisatoriska nivåer (t.ex. avdelningar, enheter, styrgrupper)
• Innefattar många interna och externa intressenter
• Har beroenden mellan olika verksamhetsområden eller parallella projekt
• Kräver samverkan mellan verksamhet och it
Erfarenheten ska vara inom projekt där konsulten haft ett övergripande ansvar för planering,
genomförande, uppföljning och samordning. - Erfarenhet koordinering av arbete över flera organisatoriska enheter
Minst 3 års erfarenhet av att koordinera arbete mellan olika team, enheter eller avdelningar i parallella eller samverkande arbetsprocesser - Erfarenhet av nyttorealisering och effektstyrning
Minst 3 års erfarenhet av att arbeta med att identifiera, följa upp och säkerställa att verksamhetsmål och effekter uppnås inom ramen för ett program eller större initiativ. - Erfarenhet av samverkan med externa leverantörer
Minst 2 års erfarenhet av att samverka med externa leverantörer, konsulter eller andra externa parter inom ramen för projektledning eller koordinering.
BÖR KRAV
- Relevant projektledningscertifiering, exempelvis PMP, PRINCE2 eller motsvarande.
- Minst 2 års erfarenhet av att leda eller stödja förändringsarbete i organisationer, särskilt i samband med införande av nya arbetssätt, strukturer eller digitala lösningar.
- Minst 3 års erfarenhet av att regelbundet rapportera till avdelningschef, styrgrupp, ledningsgrupp eller annan strategisk beslutsnivå.
- Minst 2 års erfarenhet av arbete som projektledare inom offentlig sektor där konsulten arbetat strukturerat med projektstyrning inklusive dokumentation, uppföljning, leveranskontroll och riskhantering.
- Minst 1 års erfarenhet av arbete med digitala nationella prov, digitala bedömningssystem eller liknande digitala lösningar inom utbildningssektorn.
CV:
Ska vara på SVENSKA samt inkludera beskrivningar av hur konsulten uppfyller ska- och börkrav genom tidigare erfarenhet.
REFERENSUPPDRAG:
Anbudsgivare ska inkomma med ett (1) referensuppdrag som anbudsgivaren utfört/utför för extern kund (med extern kund avses juridisk person som anbudsgivaren inte utövar någon juridisk kontroll över eller som anbudsgivaren själv kontrolleras av) och som uppfyller följande krav:
- Uppdraget ska vara slutfört/pågående under de senaste tre (3) åren räknat från sista anbudsdagen.
- Uppdraget ska ha utförts utan allvarliga eller ihållande brister i fullgörandet av något väsentligt krav som har medfört att avtalsrelationen har sagts upp i förtid, lett till skadestånd eller annan jämförbar påföljd.
- Uppdraget ska ha omfattat/omfattar ett liknande projekt eller uppdrag som detta avrop omfattar.
- Den namngivna konsulten i avsnitt 2.5.2 ska ha genomfört/genomför uppdraget.
Anbudsgivaren ska till sitt anbud bifoga ett ifyllt referensformulär per referensuppdrag i enlighet med vad som framgår av Bilaga Referensformulär
INTERVJU:
Presentation/intervju kommer preliminärt att äga rum under v. 20. Anbudsgivaren uppmanas vara tillgängliga under denna tidsperiod.
Efter anbudsöppning ska den konsult som anbudsgivaren offererat i detta avrop, på anmodan av Skolverket inom två (2) arbetsdagar, inställa sig till en presentation/intervju i Skolverkets lokaler i Solna alternativt på distans via Microsoft Teams.
Syftet med denna presentation/intervju är att Skolverket ska ha möjlighet att kontrollera att konsult/-er uppfyller de obligatoriska kraven i avropsdokumenten, kontrollera mervärdesavdragen som anbudsgivaren eventuellt bekräftat/åtagit sig samt att bedöma konsults/-ers personliga lämplighet för det aktuella uppdraget.
Skallkrav
- Minst 5 års erfarenhet av att arbeta som programledare eller i motsvarande roll med strategiskt ansvar för att leda och samordna flera parallella projekt inom ramen för ett gemensamt mål.
- Minst 5 års erfarenhet av arbete i komplexa organisationer, där flera avdelningar, intressenter och beroenden behöver koordineras. Detta inkluderar både verksamhet och it.
- Minst 3 års erfarenhet av att koordinera arbete mellan olika team, enheter eller avdelningar i parallella eller samverkande arbetsprocesser
- Minst 3 års erfarenhet av att arbeta med att identifiera, följa upp och säkerställa att verksamhetsmål och effekter uppnås inom ramen för ett program eller större initiativ.
- Minst 2 års erfarenhet av att samverka med externa leverantörer, konsulter eller andra externa parter inom ramen för projektledning eller koordinering.
Börkrav
- Relevant projektledningscertifiering, exempelvis PMP, PRINCE2 eller motsvarande.
- Minst 2 års erfarenhet av att leda eller stödja förändringsarbete i organisationer, särskilt i samband med införande av nya arbetssätt, strukturer eller digitala lösningar.
- Minst 3 års erfarenhet av att regelbundet rapportera till avdelningschef, styrgrupp, ledningsgrupp eller annan strategisk beslutsnivå.
- Minst 2 års erfarenhet av arbete som projektledare inom offentlig sektor där konsulten arbetat strukturerat med projektstyrning inklusive dokumentation, uppföljning, leveranskontroll och riskhantering.
- Minst 1 års erfarenhet av arbete med digitala nationella prov, digitala bedömningssystem eller liknande digitala lösningar inom utbildningssektorn.