Uppdrag

Läs och ansök om uppdraget

Organisations logotyp

Idag 00:00

Programledare, Nivå 5

Göteborg
Ej distans
100 %
1 person
2026-02-01 - 2029-12-31
Deadline: 2025-12-18

Ansök gärna så snart som möjligt då uppdraget kan tillsättas innan sista ansökningsdag.

Uppdragsbeskrivning

Familjebostäder i Göteborg AB är primär beställare

Till stöd för projektet så kan Programledare ta in biträdande personal i det skede av projektet då så eventuellt krävs. Detta ska i så fall på förhand godkännas av Beställarens styrgrupp, varför detta behöver kommuniceras i god tid innan behov. Biträdande personal debiteras med timpris enligt kvot *0,4 i relation till Programledarens timpris.

 

Framtidenkoncernen står inför ett omfattande arbete med att modernisera sitt fastighetssystem och tillhörande IT-miljö.
Det befintliga systemet har varit i drift i över 15 år och är monolitiskt till sin karaktär. I linje med rapporten ”Målarkitektur för ett moderniserat och integrerat systemlandskap” ska koncernen etablera en ny, modulär och integrationsdriven systemmiljö.

För att leda detta strategiskt viktiga program behövs en erfaren programledare som kan säkerställa att visionen om Framtidens Fastighetssystem omsätts i praktiken – från förberedelse och upphandling till införande och stabil drift.

 

Programledaren ansvarar för att leda och samordna det koncerngemensamma programmet Framtidens Fastighetssystem enligt beslutade mål, tidplan och budget.
Programmet omfattar flera delprojekt, inklusive upphandling och införande av:
- Nytt fastighetssystem
- Integrationsplattform
- Besiktningssystem
- Arbetsordersystem
- Övriga gemensamma verksamhetsförmågor och processer


Huvudsakliga uppgifter:
• Etablera programorganisation, styrmodell, plan och uppföljningsstruktur.
• Säkerställa att programmet bedrivs i enlighet med koncernens målarkitektur och IT-principer.
• Säkerställa att upphandlingar och kravställning sker i samarbete med IT, upphandling och verksamhet.
• Ansvara för planering, koordinering och uppföljning av alla delprojekt.
• Rapportera status, risker och beslutsunderlag till styrgrupp.
• Säkerställa effektiv kommunikation och förankring i samtliga bolag.
• Driva förändringsledning på en strategisk nivå.
• Skapa en projektuppföljningsmodell för att mäta måluppföljning efter avslutat projekt

 

TID & OMFATTNING:

Omfattning: ca 100 % (heltid) under 18–24 månader

Uppdraget gäller från och med februari 2026 (exakt datum bestäms enligt överenskommelse) till och med 2027-12-31

På grund av uppdragets oförutsägbara natur så kan uppdraget komma att förlängas i den mån som krävs för att slutföra uppdraget, dock maximalt upp till 4 år.

Beställaren styr förlängningars längd och kan anges till exakt slutdatum, hela år eller månader behöver inte beaktas.

 

INTERVJU:

Information om intervjun kommer att skickas ut till berörda snarast möjligt efter anbudsöppning och intervjuer kommer att hållas under vecka 3, d.v.s.2026-01-12 – 2026-01-16, anbudsgivare skall reservera denna tid för intervju.

 

Intervju genomförs på plats hos Familjebostäder på Södra Vägen 12, Göteborg och pågår under maximalt 60 min. Intervjun består av en kort presentationsrunda på 5 minuter varpå offererad konsult har 45 min för genomgång av sitt anbud innan vi övergår i frågestund under 10 minuter. Efter totalt 60 minuter stänger vi mötet varför det är av största vikt att tiden används effektivt.  

Intervjudeltagare ska under intervjun presentera hur denne skulle planera, resurssätta och driva projektet samt vilka eventuella risker och förändringar som kan uppstå och hur man kan hantera dessa.

Skallkrav

  • Ska uppnå nivå 5
  • Minst treårig akademisk utbildning inom IT, teknik eller motsvarande erfarenhet.
  • Minst 10 års dokumenterad erfarenhet som projekt- eller programledare inom större IT-/verksamhetsutvecklingsprojekt.
  • Erfarenhet av att leda komplexa införanden av standardsystem (gärna fastighets-, ERP- eller kundsystem).
  • Dokumenterad erfarenhet av att arbeta i koncerngemensamma program eller med flera juridiska enheter.
  • Erfarenhet av upphandling enligt LOU eller motsvarande offentlig upphandling.
  • God förståelse för IT-arkitektur, integrationsprinciper och masterdatahantering.
  • Erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling i kombination med IT-införanden.
  • Mycket god kommunikativ och pedagogisk förmåga, vana att rapportera till styrgrupp och leda seniora team.

Börkrav

  • - Erfarenhet av arbete inom allmännyttiga bostadsbolag eller kommunala koncerner.
  • - Certifiering inom projekt/programledning (PMP, MSP, IPMA-B, PRINCE2).
  • - Erfarenhet av agil styrning och värdestyrt arbetssätt.

Skicka in ansökan

Organisations logotyp

Idag 00:00

Programledare, Nivå 5

Göteborg
Ej distans
100 %
1 person
2026-02-01 - 2029-12-31
Deadline: 2025-12-18

Kontaktperson

Erbjuden konsult

Motivering av lämplighet för uppdraget / Övriga kommentarer

Skallkrav

  • Ska uppnå nivå 5

  • Minst treårig akademisk utbildning inom IT, teknik eller motsvarande erfarenhet.

  • Minst 10 års dokumenterad erfarenhet som projekt- eller programledare inom större IT-/verksamhetsutvecklingsprojekt.

  • Erfarenhet av att leda komplexa införanden av standardsystem (gärna fastighets-, ERP- eller kundsystem).

  • Dokumenterad erfarenhet av att arbeta i koncerngemensamma program eller med flera juridiska enheter.

  • Erfarenhet av upphandling enligt LOU eller motsvarande offentlig upphandling.

  • God förståelse för IT-arkitektur, integrationsprinciper och masterdatahantering.

  • Erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling i kombination med IT-införanden.

  • Mycket god kommunikativ och pedagogisk förmåga, vana att rapportera till styrgrupp och leda seniora team.

Börkrav

  • - Erfarenhet av arbete inom allmännyttiga bostadsbolag eller kommunala koncerner.

  • - Certifiering inom projekt/programledning (PMP, MSP, IPMA-B, PRINCE2).

  • - Erfarenhet av agil styrning och värdestyrt arbetssätt.

Bifoga CV och/eller andra dokument