
Inera AB
2025-05-15
Programledare nivå 5
Ansökningar utvärderas löpande.
Uppdragsbeskrivning
Konsultens huvudsakliga ansvarsområden kommer att minst inkludera följande aktiviteter, leverabler och moment.
1. Program- och projektledning
Hantera och koordinera flera samtidiga projekt inom programmet. Detta innefattar att planera och följa upp projektaktiviteter, tilldela resurser, övervaka framsteg och rapportera till intressenter. Rollen innefattar att agera både programledare och projektledare för vissa ingående projekt.
2. Business case
Ansvara för att uppdatera ett detaljerat och välmotiverad business case för de ingående projekten och programmet. Detta inkluderar att analysera kostnader, risker och effekter samt att presentera en plan för genomförande av programmet.
3. Verksamhetsstyrning
Driva och leda verksamheten för att säkerställa att svar och resultat uppnås. Detta innefattar att samarbeta med olika intressenter, inklusive ledningsgruppen och andra berörda parter, för att säkerställa att programmet är i linje med organisationens övergripande strategi och mål.
4. Program och projektstruktur
Uppdatera en hållbar program- och projektstruktur. Det innefattar att identifiera rätt resurser till programmet och ingående projekt, säkerställa effektiv resurshantering, säkerställa arbets- och mötesformer samt uppföljning av resultat och ekonomi. I arbetet ingår att stötta de ingående
projekten att arbeta i enlighet med uppsatta mål och säkerställa att de har rätt kompetens och erfarenhet för att utföra sina uppgifter effektivt.
5. Budget
Arbeta med att upprätta och följa upp program och i vissa fall projektbudgeten. Detta inkluderar att uppskatta kostnader, övervaka kostnadsutvecklingen och vid behov vidta åtgärder för att säkerställa att programmet håller sig inom budgetramen.
6. Styrgrupp
Hantera kommunikation och rapportering till Styrgruppen för programmet och vissa projekt. Detta innefattar att presentera framsteg, rapportera om eventuella problem eller risker, och samarbeta med styrgruppen för att fatta beslut och säkerställa att programmet följer organisationens riktlinjer och strategi.
Uppdraget ska utföras enligt Ineras projektmodell (PPS) och i enlighet med övrigt ledningssystem på Inera.
CV:
Av bifogat CV ska tydligt framgå hur samtliga skall-krav uppfylls.
Referenser:
Offererad konsult för rollen Programledare ska inkomma med minst två (2) referensuppdrag som uppfyller nedan ställda krav på referensuppdragen.
Referensuppdragen får vara pågående och inte äldre än fem (5) år från sista anbudsdag.
Referensuppdragen ska ha tillsammans omfattat:
1. IT utveckling;
2. IT arkitektur;
3. Förändringsledning.
Intervju (mervärde):
Intervjun kommer att ske antingen via Teams eller på plats i Ineras kontor i Stockholm och kommer att pågå i upp till 45 minuter.
Intervjuer kommer hållas under vecka 23 - 24, 2025. Vi ber därför samtliga anbudsgivare att reservera möjligheten att hålla en intervju. Kallelsen kommer att skickas ut med kort varsel i vecka 22.
Placering:
Konsulten förväntas infinna sig på plats på Ineras kontor i Stockholm minst en (1) dag i veckan.
Närvaron kommer vara behovsstyrd och kan komma att utökas på Ineras begäran.
ID: 2025050012
Ramavtal: Adda Inköpscentral AB - IT-konsulttjänster 2021 (10539)
Skallkrav
- Ha erfarenhet av IT arkitektur, referens- och samverkansarkitekturer.
- Ha erfarenhet av förändringsledning inklusive att säkerställa verksamhetsförankring och kommunikation.
- Ha god teknisk förståelse och kunna kommunicera effektivt med både tekniska och icke tekniska intressenter
- Ha minst tre (3) års erfarenhet av programledning och har förmåga att hantera flera samtidiga projekt och arbetsströmmar
- Ha genomfört minst ett (1) it-projekt/program där verksamhetsutveckling har ingått för att uppnå önskade effektmål.
- Ha genomfört minst ett (1) uppdrag ska ha omfattat nära kontakt och dialog med kunder och intressenter till de lösningar som programmet tar fram
- God kännedom om etablerade program- och projektmetodiker såsom PPS, SAFe, eller motsvarande.