
Västra Götalandsregionen
2025-06-11
Projektledare införande nytt Tandvårdssystem, nivå 3
Ansökningar utvärderas löpande.
Uppdragsbeskrivning
Ansök via länken nedan "Ansök" för att fylla i kravuppfyllnad och bilagor (CV gärna i Word-format)
Projektledarens roll och uppgifter
Det är projektledarens uppdrag att utöver de aktiviteter som redan är identifierade i samråd med projektgrupp och sakkunniga identifiera ytterligare aktiviteter som ska ingå inom ramen för delprojektet.
Projektledare har till sitt förfogande en projektgrupp med delansvariga som i sin tur har väl etablerade kontakter med sakkunniga i verksamheten.
Vidare så är det projektledarens ansvar att identifiera, gallra, beskriva, prioritera, planera, utföra, följa upp och eskalerar projektaktiviteter för att säkerställa att alla kritiska uppgifter hanteras effektivt. Projektledaren ska som minst lämna en nulägesbeskrivning kring var och en av aktiviteterna tillsammans med rekommendationer för fortsatt arbete. Beslut om det fortsatta arbetet tas i förändringsledningsgruppen och där det är aktuellt kommer aktiviteten sedan delegeras tillbaka till projektgruppen för genomförande.
Projektledaren ansvarar för att bemanna projektet, vilket innebär att identifiera och tilldela rätt resurser till olika uppgifter inom projektet.
Projektledaren rapporterar regelbundet till delprogramledaren för samordning, för att säkerställa att projektet fortskrider enligt plan och att eventuella hinder hanteras i tid.
En viktig del av projektledarens arbete är att delta i projektstyrning och -rapportering i Azure DevOps, vilket innebär att dokumentera och följa upp projektets framsteg och utmaningar.
Samordning och samarbete med övriga delar av införandeprogrammet är avgörande för att säkerställa att alla delar av införandeprogrammet och organisationen är synkroniserade och arbetar mot samma mål.
Projektledaren bidrar till att organisationen, verksamheter, rutiner, processer och medarbetare är redo för systembyte genom att identifiera och genomföra nödvändiga aktiviteter. Detta inkluderar att möjliggöra för verksamheten att nytt system kan utnyttjas optimalt och att förbereda, genomföra och följa upp förändringsarbete och systembyte.
En annan viktig uppgift för projektledaren är att lyssna av och förmedla verksamhetens behov och förväntningar. Detta innebär att regelbundet kommunicera med olika intressenter för att förstå deras perspektiv och säkerställa att projektet arbetar med rätt mål och prioriteringar.
Nulägesanalyser, nulägesbeskrivningar och processbeskrivningar är centrala delar av projektledarens arbete. Genom att sedan definiera önskat läge och mål samt genomföra gap-analyser kan projektledaren identifiera skillnader mellan nuläget och det önskade framtida läget. Risk- och konsekvensanalyser utförs där så är lämpligt för att bedöma potentiella utmaningar och risker och deras påverkan på projektet, programmet, införandet och organisationen.
Projektledaren bereder analys- och beslutsunderlag för aktiviteterna, vilket innebär att samla in och sammanställa relevant information för att stödja beslutsfattandet. Slutligen bidrar projektledaren till att verkställa beslutade aktiviteter och förändringar genom att säkerställa att de genomförs enligt plan och att eventuella justeringar görs vid behov.
Uppdraget är idag INTE bemannat
Kompetensprofil konsult:
Projektet söker en person med följande kompetensprofil
- Vana och erfarenhet av att ha arbetat med flera verksamhetstyper inom offentlig vård
- Vana och erfarenhet av att genomföra nulägesanalyser och förbereda beslutsunderlag
- Vana och erfarenhet av att leda verksamhetspersonal i projektform
- Tidigare har medverkat i projekt för att införa verksamhetssystem åt kunder i offentlig sektor
Referens:
Konsulten/konsulterna ska ha erfarenhet av ett liknande uppdrag. Detta styrks genom att ramavtalsleverantören till anbudet bifogar en beskrivning av ett motsvarande uppdrag. Följande uppgifter ska framgå:
- Beskrivning av referensuppdrag
- Uppdragsgivare
- Kontaktperson hos uppdragsgivare
- Telefonnummer till kontaktperson
- E-postadress till kontaktperson
För att kontrollera att angivna uppgifter är korrekta kan referenten komma att kontaktas via e-post eller telefon. Referenten ska vara vidtalad.
Intervju (mervärde):
VGR kommer att genomföra intervju med de konsulter som bedöms ha störst chans att tilldelas uppdraget baserat på offererat timpris och möjligt prisavdrag i Mervärde 1 – erfarenhet.
Tidsram för intervjun:
- 10 min – teamlead får presentera sig
- 20 min – Intervjufrågor
ID: 6488
Ramavtal: Adda Inköpscentral AB - IT-konsulttjänster 2021 (10539)
Skallkrav
- Anbudet ska vara giltigt till: 2025-07-09
- Minst 5 års erfarenhet av projektledning inom offentlig sektor
- Erfarenhet av att arbete i politiskt styrd organisation med minst 500 anställda
- Minst 3 års erfarenhet av med verksamhetsfrågor inom ekonomi och verksamhetsuppföljning
- Ska ha god förmåga att koordinera och samordna arbetsgrupper
- Ska ha god förmåga att dokumentera möten, sammanställa aktiviteter och aktivitetslistor
- Kraven ska uppfyllas i CV eller referensuppdrag
Börkrav
- Konsult bör ha erfarenhet av uppdrag inom offentlig sektors sjukvård alternativ område för sociala frågor
- Konsult bör ha erfarenhet av att tidigare ekonomi- och redovinsningsprocessen
- Konsult bör ha erfarenhet av att arbetat med projekt kring business intelligence eller andra datadrivna frågor
- Kunskap kring data, BI och verksamhetsuppföljning
- Relevant utbildning projektledning och förändringsarbete