
Västra Götalandsregionen
2025-06-11
Projektledare införande nytt Tandvårdssystem, nivå 4
Ansökningar utvärderas löpande.
Uppdragsbeskrivning
Projektledarens roll och uppgifter
Det är projektledarens uppdrag att utöver de aktiviteter som redan är identifierade i samråd med projektgrupp och sakkunniga identifiera ytterligare aktiviteter som ska ingå inom ramen för delprojektet.
Projektledare har till sitt förfogande en projektgrupp med delansvariga som i sin tur har väl etablerade kontakter med sakkunniga i verksamheten.
Vidare så är det projektledarens ansvar att identifiera, gallra, beskriva, prioritera, planera, utföra, följa upp och eskalerar projektaktiviteter för att säkerställa att alla kritiska uppgifter hanteras effektivt. Projektledaren ska som minst lämna en nulägesbeskrivning kring var och en av aktiviteterna tillsammans med rekommendationer för fortsatt arbete. Beslut om det fortsatta arbetet tas i förändringsledningsgruppen och där det är aktuellt kommer aktiviteten sedan delegeras tillbaka till projektgruppen för genomförande.
Projektledaren ansvarar för att bemanna projektet, vilket innebär att identifiera och tilldela rätt resurser till olika uppgifter inom projektet.
Projektledaren rapporterar regelbundet till delprogramledaren för samordning, för att säkerställa att projektet fortskrider enligt plan och att eventuella hinder hanteras i tid.
En viktig del av projektledarens arbete är att delta i projektstyrning och -rapportering i Azure DevOps, vilket innebär att dokumentera och följa upp projektets framsteg och utmaningar.
Samordning och samarbete med övriga delar av införandeprogrammet är avgörande för att säkerställa att alla delar av införandeprogrammet och organisationen är synkroniserade och arbetar mot samma mål.
Projektledaren bidrar till att organisationen, verksamheter, rutiner, processer och medarbetare är redo för systembyte genom att identifiera och genomföra nödvändiga aktiviteter. Detta inkluderar att möjliggöra för verksamheten att nytt system kan utnyttjas optimalt och att förbereda, genomföra och följa upp förändringsarbete och systembyte.
En annan viktig uppgift för projektledaren är att lyssna av och förmedla verksamhetens behov och förväntningar. Detta innebär att regelbundet kommunicera med olika intressenter för att förstå deras perspektiv och säkerställa att projektet arbetar med rätt mål och prioriteringar.
Nulägesanalyser, nulägesbeskrivningar och processbeskrivningar är centrala delar av projektledarens arbete. Genom att sedan definiera önskat läge och mål samt genomföra gap-analyser kan projektledaren identifiera skillnader mellan nuläget och det önskade framtida läget.
Risk- och konsekvensanalyser utförs där så är lämpligt för att bedöma potentiella utmaningar och risker och deras påverkan på projektet, programmet, införandet och organisationen.
Projektledaren bereder analys- och beslutsunderlag för aktiviteterna, vilket innebär att samla in och sammanställa relevant information för att stödja beslutsfattandet. Slutligen bidrar projektledaren till att verkställa beslutade aktiviteter och förändringar genom att säkerställa att de genomförs enligt plan och att eventuella justeringar görs vid behov.
Uppdraget är idag INTE bemannat
Kompetensprofil konsult:
Projektet söker en person som har:
- Vana och erfarenhet av att ha arbetat med flera verksamhetstyper inom offentlig vård
- Vana och erfarenhet av att genomföra nulägesanalyser och förbereda beslutsunderlag
- Vana och erfarenhet av att leda verksamhetspersonal i projektform
- Tidigare har ansvarat för att införa verksamhetssystem åt kunder i offentlig sektor
- Gedigen erfarenhet av IT och förvaltningsfrågor, gärna ITIL
- Vana och erfarenhet av att ha implementerat upphandlade IT-system hos kunder, ha förmåga att kunna tolka och följa upp krav och omvandla dessa till hur de påverkar kundens verksamheter.
Referens:
Konsulten/konsulterna ska ha erfarenhet av ett liknande uppdrag. Detta styrks genom att ramavtalsleverantören till anbudet bifogar en beskrivning av ett motsvarande uppdrag. Följande uppgifter ska framgå:
- Beskrivning av referensuppdrag
- Uppdragsgivare
- Kontaktperson hos uppdragsgivare
- Telefonnummer till kontaktperson
- E-postadress till kontaktperson
För att kontrollera att angivna uppgifter är korrekta kan referenten komma att kontaktas via e-post eller telefon. Referenten ska vara vidtalad.
Intervju (mervärde):
VGR kommer att genomföra intervju med de konsulter som bedöms ha störst chans att tilldelas uppdraget baserat på offererat timpris och möjligt prisavdrag i Mervärde 1 – erfarenhet.
Tidsram för intervjun:
- 10 min – teamlead får presentera sig
- 20 min – Intervjufrågor
ID: 6486
Ramavtal: Adda Inköpscentral AB - IT-konsulttjänster 2021 (10539)
Skallkrav
- Anbudet ska vara giltigt till: 2025-07-09
- Minst 5 års erfarenhet av projektledning
- Erfarenhet av att arbete i politiskt styrd organisation med minst 1000 anställda
- Minst 5 års erfarenhet av att arbete utredande med verksamhetsfrågor inom vård och hälsa
- Konsult ska ha erfarenhet av att tidigare följt upp tidigare ställda krav och implementerat dessa i verksamheter (referensuppdrag ska uppvisas)
- Minst 3 års erfarenhet av att ha deltagit i upphandlingsprojekt och implementerat upphandlade lösningar
- Konsult ska kunna påvisa att denna har arbetat inom IT-området i minst 10 år
Börkrav
- Konsult bör ha erfarenhet av uppdrag inom offentlig sektors sjukvård alternativ område för sociala frågor
- Konsult bör ha genomfört fullständiga projekt från upphandling till genomförd implementering inom området för vård och omsorg.
- Kunna påvisa erfarenhet av arbete med förvaltningsfrågor, gärna genom ITIL
- Kunna påvisa 5 års erfarenhet av tvärfunktionella projekt där Konsulten arbetat med IT och Verksamhet med utredande karaktär