
2025-06-05
RFI avseende ITSM-system
Ansökningar utvärderas löpande.
Uppdragsbeskrivning
I nuläget arbetar E-hälsomyndigheten på följande sätt med ärendehantering och utvecklingsverksamhet:
Ärendehantering
- Incidenter, it-ändringshantering och serviceförfrågningar hanteras med befintligt systemstöd för ITSM. Ärenden kan registreras per mail, telefon (telefonilösning är Trio) eller direkt i systemet.
- Ingen enhetlig CMDB är etablerad, konfigurationsdata hanteras separat.
- Viss möjlighet till självbetjäning finns, men är begränsad.
Utvecklingsverksamhet
- Interna team använder Jira Software för agila projekt (stories, epics) men det finns ingen koppling till befintligt system för ärendehantering.
Syfte
Som ett led i arbetet med kvalitets- och säkerhetshöjande åtgärder undersöker E-hälsomyndigheten nu möjligheterna till en modernisering av befintligt systemstöd som:
- ökar effektivitetsgraden genom till exempel automation
- förbättrar säkerhet och regulatorisk efterlevnad med avseende på bland annat spårbarhet, dataskydd och loggning
- förbättrar tillgänglighet och minimerar produktionsstörningar av kritiska tjänster
- snabbt kan ge relevant information i samband med incidenter eller ändringar i it-miljön
- möjliggör integration mellan utveckling och drift
- förbättrar ärendeflödet för samtliga parter - intern personal, privatpersoner och vård-/apoteksaktörer
- innebär viss framtidssäkring genom att till exempel kunna stödja andra delar i myndighetens verksamhet
- kan förbättra förmågan till kontinuerlig leverans och driftsättning (CI/CD).
Det som primärt efterfrågas är ett system av typen ITSM - IT Service Management, där de centrala funktionerna såsom till exempel incidenthantering, ändringshantering, förfrågningar och konfigurationshantering med ett CMDB, finns inbyggda i systemet. För närvarande ligger fokus på hantering av it-ärenden, men vi är även intresserade av system som även medger utvidgning av ITSM-principer till övriga verksamhetsprocesser, till exempel HR och Facility Management.
Mål med RFI
E-hälsomyndigheten har som mål efter avslutad RFI att kunna:
- Kartlägga vilka ITSM/ESM-produkter som finns på marknaden och hur väl de uppfyller myndighetens behov.
- Förstå olika leveransmodeller (on-prem vs. moln) och krav på infrastruktur.
- Få insikt i säkerhets- och efterlevnadsmekanismer (GDPR, ISO-27001).
ID: 2025/03017