Uppdrag

Läs och ansök om uppdraget

Organisations logotyp

2025-06-05

RFI avseende ITSM-system

Sverige
Produkt
2025-07-04 - 2025-07-06
Deadline: 2025-07-03

Ansökningar utvärderas löpande.

Uppdragsbeskrivning

  1. Bakgrund

I nuläget arbetar E-hälsomyndigheten på följande sätt med ärendehantering och utvecklingsverksamhet:

Ärendehantering

  • Incidenter, it-ändringshantering och serviceförfrågningar hanteras med befintligt systemstöd för ITSM. Ärenden kan registreras per mail, telefon (telefonilösning är Trio) eller direkt i systemet.
  • Ingen enhetlig CMDB är etablerad, konfigurationsdata hanteras separat.
  • Viss möjlighet till självbetjäning finns, men är begränsad.

Utvecklingsverksamhet

  • Interna team använder Jira Software för agila projekt (stories, epics) men det finns ingen koppling till befintligt system för ärendehantering.

Syfte

Som ett led i arbetet med kvalitets- och säkerhetshöjande åtgärder undersöker E-hälsomyndigheten nu möjligheterna till en modernisering av befintligt systemstöd som:

  • ökar effektivitetsgraden genom till exempel automation 
  • förbättrar säkerhet och regulatorisk efterlevnad med avseende  på bland annat spårbarhet, dataskydd och loggning
  • förbättrar tillgänglighet och minimerar produktionsstörningar av kritiska tjänster 
  • snabbt kan ge relevant information i samband med incidenter eller ändringar i it-miljön
  • möjliggör integration mellan utveckling och drift
  • förbättrar ärendeflödet för samtliga parter - intern personal, privatpersoner och vård-/apoteksaktörer
  • innebär viss framtidssäkring genom att till exempel kunna stödja andra delar i myndighetens verksamhet
  • kan förbättra förmågan till kontinuerlig leverans och driftsättning (CI/CD).

 

Det som primärt efterfrågas är ett system av typen ITSM - IT Service Management, där de centrala funktionerna såsom till exempel incidenthantering, ändringshantering, förfrågningar och konfigurationshantering med ett CMDB, finns inbyggda i systemet. För närvarande ligger fokus på hantering av it-ärenden, men vi är även intresserade av system som även medger utvidgning av ITSM-principer till övriga verksamhetsprocesser, till exempel HR och Facility Management.

 

Mål med RFI

E-hälsomyndigheten har som mål efter avslutad RFI att kunna:

 

  • Kartlägga vilka ITSM/ESM-produkter som finns på marknaden och hur väl de uppfyller myndighetens behov.
  • Förstå olika leveransmodeller (on-prem vs. moln) och krav på infrastruktur.
  • Få insikt i säkerhets- och efterlevnadsmekanismer (GDPR, ISO-27001).

 

ID: 2025/03017

 

Skallkrav

Börkrav

Skicka in ansökan

Organisations logotyp

2025-06-05

RFI avseende ITSM-system

Sverige
Produkt
2025-07-04 - 2025-07-06
Deadline: 2025-07-03

Kontaktperson

Motivering av lämplighet för uppdraget / Övriga kommentarer

Skallkrav

Börkrav

Bifoga CV och/eller andra dokument