
2025-05-28
RFI - Termbank
Uppdragsbeskrivning
1 Inledning
Försäkringskassan ska enligt språklagen (2009:600) ansvara för att tillgängliggöra, använda och utveckla termer inom myndighetens fackområde, det vill säga socialförsäkringen. Termerna ska också finnas tillgängliga för andra myndigheter, partner och översättare samt allmänheten. De ska kunna vara säkra på vad ett visst ord syftar på när vi använder det, och för att vi inte ska använda olika ord för samma sak. Till detta behövs ett verktyg där termerna beskrivs på ett så tillgängligt sätt som möjligt.
1.1 Syfte
Försäkringskassan vill med denna RFI få en bättre kunskap och förståelse av vilka funktioner de verktyg som finns på marknaden stödjer.
Med denna ökade kunskap och förståelse kan Försäkringskassan skapa tydliga och relevanta förfrågningsunderlag vid eventuella framtida upphandlingar.
1.2 Omfattning
Termbanken är en databastjänst för lagring och sökning av termer och begrepp. En tjänst för att hantera termer/begrepp och göra dessa sökbara för Försäkringskassans användare och medborgare. Tjänsten levereras idag som en molntjänst.
3 Frågeställningar
Nedan följer ett antal frågeställningar som Försäkringskassan önskar svar på. Svaren bör ges så att man kan bedöma systemets/leverantörens förmåga att hantera aktuell frågeställning (möjligheter och begränsningar).
3.1 Fråga 1
Vilka inloggningsmetoder erbjuder ni för Försäkringskassans administratörer, vilka behöver uppdatera information i tjänsten?
Exempelvis om ni t.ex. har stöd för att kunna ingå i en Federationsbaserad (SAML2) Single Sign On (SSO) lösning och där Försäkringskassan själv agerar IdP.
Ange svar i kommentarsfältet.
3.2 Fråga 2
Ange svar i kommentarsfältet.
3.3 Fråga 3
Finns det något annat som leverantören anser vore bra för Försäkringskassan att känna till inför en eventuell upphandling av en Termbank?
Ange svar i kommentarsfältet.
ID: FK 2025/013536