
Lantmäteriet
2025-05-28
Senior Acceptanstestledare bitr. projektledare, nivå 4
Ansökningar utvärderas löpande.
Uppdragsbeskrivning
Uppdraget består av acceptanstestledning samt att tillsammans med projektledaren för projektet Aladdin leda insatser inom projektets planering & uppföljning, hinderröjning, ändringshantering och kommunikation. Uppdraget omfattar att under projektets gång hålla ihop arbetet med acceptanstester samt planera och leda arbetet inför produktionssättningar. Arbetet innebär därmed ett nära samarbete med mottagande verksamhetschefer för att koordinera nödvändig förändringsledning. En viktig del i arbetet är att säkerställa att krav på informations- och IT-säkerhet hanteras i enlighet med rådande lagstiftning och myndighetens riktlinjer samt att analysera konsekvenserna utifrån ett verksamhetsperspektiv.
Konsulten förväntas ha ett agilt arbetssätt, arbeta nära verksamheten och våra agila systemutvecklingsteam. Utvecklingsteamen tar ett stort eget ansvar för sin planering och sin leverans.
Arbetet som acceptanstestledare och biträdande projektledare omfattar även att förtydliga mål och inriktning för projektet samt undanröja hinder och hjälpa projektdeltagarna att utvecklas på ett sätt som passar en lättrörlig organisation. Rollen är att coacha, uppmuntra och inspirera, dvs att skapa rätt förutsättningar för alla kompetenser inom projektet så att de effektivt kan leverera värde utifrån verksamhetens behov. Vidare handlar konsultens ledarskap om att bygga en tillitsfull organisation och öka transparensen på alla nivåer. Arbetet innebär regelbunden dialog och avrapportering till projektets styrande struktur, vilket omfattar beredning och presentation av beslutsunderlag. Agila arbetssätt är en del av vägen till framgång i vårt arbete med digitalisering. Här förväntar vi oss att konsulten kan bidra i vårt arbete med att vidareutveckla våra agila arbetssätt.
Uppdraget kan komma att omfattas av andra insatser inom utveckling och förvaltning.
Tjänsten är säkerhetsklassad i nivå 2 vilket innebär att Leverantören ska teckna Säkerhetsskyddsavtal (SUA-avtal) på nivå 2 och konsulten måste vara svensk medborgare samt genomgå en säkerhetsprövning innan uppdraget påbörjas.
Uppdraget skall utföras i Lantmäteriets lokaler på Lantmäterigatan 2 i Gävle. Vi ser gärna att konsulten har möjlighet att använda egen datorutrustning om ingen annan överenskommelse sker. Arbete sker på plats i Gävle, viss möjlighet till distansarbete finns om arbetet så tillåter och efter överenskommelse med teamet.
Intervju
Lantmäteriet planerar att genomföra intervju av konsult som uppfyller samtliga ställda krav och går vidare till utvärdering. För konsult som är redan känd av Lantmäteriet kan utvärderingen komma att göras utan intervju.
Intervju kommer att hållas på plats i Gävle eller via Skype och på anbudsgivarens egen bekostnad
Den erbjudna konsulten skall vara tillgänglig för intervju under perioden 17/6 - 19/6 2025.
ID: LM2025/065816
Ramavtal: Kammarkollegiet - Programvaror och tjänster - Systemutveckling (23.3-2651-2022-001)
Skallkrav
- Konsulten ska ha mycket god erfarenhet av Acceptanstestledning
- Konsulten ska ha dokumenterad erfarenhet av acceptanstestledning i sammanhang med komplexa systemsamband och flera mottagare/intressenter
- Konsulten ska ha mycket god erfarenhet av arbete i ledande ställning som projektledare, testledare eller motsvarande i projektsammanhang.
- Konsulten ska ha mycket god IT-kompetens
- Konsulten ska ha god kunskap om statlig och kommunal verksamhet
- Konsulten ska ha mycket god erfarenhet av arbete med produktionssättning av komplexa IT-system
- Konsulten ska ha god erfarenhet av att leda projekt med många utvecklingsteam och komplexa beroenden
- Konsulten ska ha dokumenterad erfarenhet av att leda IT-uppdrag
- Konsulten ska ha erfarenhet från arbete i agila projekt/utvecklingsinitiativ
- Har bevis bifogats anbudet i form av CV att konsulten uppfyller kraven?
- Har bevis på kravuppfyllelse avseende konsulten bifogats?
- Uppfyller bifogade bevis ställda krav på kompetens och erfarenheter för konsulten?
- Konsulten uppfyller samtliga ställda krav på kompetens och erfarenhet. Bedömningen görs efter genomförd intervju av konsulten.
- Konsulten ska ha god förmåga att tillgodogöra sig teknisk dokumentation
- Konsulten ska ha mycket god förmåga att dokumentera och strukturera information/planer
- Konsulten ska ha mycket god samarbetsförmåga och vara lätt att kommunicera med
- Konsulten ska ha goda ledaregenskaper med förmågan att inspirera, stödja och skapa engagemang
- Konsulten ska ha förmågan att sätta ihop arbetsgrupper och förstå gruppdynamik
- Konsulten ska ha förmåga att formulera tydliga mål för olika insatser samt införa och följa upp resultaten
- Konsulten ska ha förmågan att hantera detaljer såväl som helhet
- Konsulten ska ha god förmåga att kommunicera i tal och skrift
- Konsulten ska ha förmåga att göra pedagogiska framställningar
- Konsulten ska ha god förståelse för informations- och IT-säkerhet
- Konsulten ska vara självgående och kunna driva uppdrag
- Konsulten ska vara strukturerad, drivande och uthållig
Börkrav
- God kunskap om Lantmäteriets verksamhet