
2025-09-29
Teamtjänst: Digital avropstjänst Roll 1 - Tech lead och Systemutvecklare, Nivå 4
Ansök gärna så snart som möjligt då uppdraget kan tillsättas innan sista ansökningsdag.
Uppdragsbeskrivning
Kammarkollegiet avser att utveckla en modern, framtidssäker och flexibel Digital avropstjänst (Tjänsten). Tjänsten ska digitalisera avrop från de ramavtal som SIC upphandlar och förvaltar. Relevant data kopplat till ramavtalen finns på avropa.se och nås via API. Integration mellan avropa.se och Tjänsten ska ske via API och ska utvecklas av vald Ramavtalsleverantör. Även integrationer mellan Tjänsten och andra system kommer att byggas ut successivt, därav behov av hög flexibilitet. Tjänsten ska kunna vidareutvecklas och skalas upp, och ska därför utvecklas i kända, moderna och etablerade programmeringsspråk, där back-end ska vara objektorienterat. Plattformsdriften kommer att utföras av Extern driftleverantör och applikationsdrift kommer att levereras av vald Ramavtalsleverantör.
Avropet omfattar konsulttjänster (ett utvecklingsteam, nedan kallat Teamtjänst) för att utveckla en modern, framtidssäker och flexibel Digital avropstjänst (nedan kallad Tjänsten). Tjänsten ska digitalisera avrop från de ramavtal som SIC upphandlar.
Vi söker ett (1) utvecklingsteam, Teamtjänst, som bemannas med upp till sex (6) konsulter under kontraktstiden. Två (2) av konsulterna utgör en kärna som säkerställer produktivitet och effektivitet i teamet. Övriga konsulter kan variera efter behov under utvecklingsarbetet.
Tjänsten ska, enligt Kammarkollegiets översiktliga tidplan, vara utvecklad och klar i ett första steg för Produktionssättning av ramavtalsområdet Managementtjänster senast under andra kvartalet 2026. Området Managementtjänster omfattar tre (3) olika ramavtal där avrop sker enligt förnyad konkurrensutsättning. Tjänsten ska därefter utvecklas löpande, med fler ramavtal och andra avropsformer.
I Avropet ingår översiktligt följande delar:
1. Teamtjänst för utveckling av Tjänsten
Följande optioner ingår:
1. Teamtjänst för vidareutveckling av Tjänsten
2. Kundtjänst (Första linjens support)
3. Applikationsförvaltning (Andra och Tredje linjens support)
Roll 1 ska utöver sitt arbete som Systemutvecklare även:
• Tillhandahålla teknisk vägledning, fatta tekniska beslut och säkerställa att Tjänsten är hållbar och effektiv.
• Leda och övervaka den tekniska utvecklingen av Tjänsten som teamet ansvarar för.
• Säkerställa att alla tekniska lösningar är skalbara, säkra, effektiva och uppfyller både affärsmässiga och tekniska krav.
• Skapa en sammanhängande och långsiktig teknisk vision för Tjänsten.
• Bemanna teamet med rätt kompetens i utvecklingens olika faser.
Vanliga arbetsuppgifter för rollen:
• Identifierar det tekniska arbete som är relevant för teamet.
• Skapa ramverk av tekniska standarder och förfarande.
• Övervaka programvarans kvalité och systemändringar.
• Guida teammedlemmar med felsökning av tekniska problem.
• Genomföra omfattande utvärdering för att utveckla lösningarna.
• Identifiera och analysera teknologitrender som kan påverka systemens framtid.
• Identifiera tekniska risker och utveckla riskhanteringsstrategier.
• Följa upp och hantera tekniska problem och avvikelser.
• Driva teknisk innovation och förbättringsinitiativ.
• Främja en kultur av teknisk excellens och kontinuerligt lärande.
Då Tjänsten på ett effektivt sätt ska kunna skalas upp ser vi att programmeringsspråk, val av databas, den övergripande tekniska arkitekturen och andra tekniker inom Tjänsten ska vara kända, moderna och etablerade. Den tekniska arkitekturen ska dessutom möjliggöra en kostnadseffektiv förvaltning av Tjänsten
Nedan följer riktlinjer kring val av teknik:
• För back-end ska ett objektorienterat språk, så som .NET Core, Java eller motsvarande, användas.
• För front-end ska Angular, React, Vue eller motsvarande användas.
• För databas ska MSSQL, PostgreSQL eller motsvarande användas. Valet av databas kommer att påverkas av språk för back-end.
• Arkitekturen ska vara modulär, för att vid behov kunna uppdatera/byta ut delar av Tjänsten så att förvaltningen blir effektiv.
Kammarkollegiet ska, vid behov, ha möjlighet att via Ramavtalsleverantören nyttja option för
Kundtjänst - Första linjens support.
Kundtjänst - Första linjens support ska vara öppet/bemannat för att ta emot frågor på telefon och epost mellan 8.00 – 17.00 på Arbetsdagar.
Kammarkollegiet ska, vid behov, ha möjlighet att via Ramavtalsleverantören nyttja option för
Applikationsförvaltning, Andra och Tredje linjens support.
Applikationsförvaltning innefattar Andra och Tredje linjens support.
Skallkrav
- Ska uppnå Nivå 4
- Tillhandahålla teknisk vägledning, fatta tekniska beslut och säkerställa att Tjänsten är hållbar och effektiv.
- Leda och övervaka den tekniska utvecklingen av Tjänsten som teamet ansvarar för.
- Säkerställa att alla tekniska lösningar är skalbara, säkra, effektiva och uppfyller bade affärsmässiga och tekniska krav.
- Skapa en sammanhängande och långsiktig teknisk vision för Tjänsten.
- Bemanna teamet med rätt kompetens i utvecklingens olika faser.
Börkrav
Övrig information
Arbetet ska utföras i Ramavtalsleverantörens eller dennes Underleverantörs lokaler alternativt i Kammarkollegiets lokaler i Stockholm.