
Region Dalarna
2025-06-09
Uppdragsledare projekt Etablera förvaltning, nivå 4
Ansökningar utvärderas löpande.
Uppdragsbeskrivning
Bakgrund
Region Dalarna ska införa ett nytt vårdinformationsstöd, Cosmic. Region Dalarna ingår med 8 andra regioner i Sussa samverkan som tillsammans samverkar för att säkerställa lyckade produktionsstarter av Cosmic. Respektive region ansvarar för sitt eget införande. I Region Dalarna drivs införandet i ett program med flera ingående projekt som samverkar med regionens verksamheter, exempelvis nuvarande förvaltning.
Projekt Etablera förvaltning ingår i programmet och har ett ansvar att förbereda för kommande förvaltning av Cosmic. I detta ingår bland annat att planera för överlämning från program till förvaltning samt sätta upp organisation och ansvar i Region Dalarna för både interna processer och i samverkan med Sussa.
Uppdrag
Uppdraget avser ett resursuppdrag som uppdragsledare inom projekt etablera förvaltning med fokus på organisation och roller i kommande förvaltning av Cosmic. I uppdraget ingår att:
Tydliggöra ansvarsfördelningen mellan Verksamhet (Objektverksamheten) och Förvaltningen (Verksamhetsnära förvaltning)
Ta fram en tydlig organisationsstruktur för förvaltningen av Cosmic inom RD. Detta innefattar en definiering av roller, ansvar och arbetsuppgifter för att säkerställa en effektiv och transparent förvaltningsmodell som stödjer verksamhetens behov.
Uppdragsledaren samverkar med övriga uppdragsledare i projektet samt i andra projekt och uppdrag i programmet.
Exempel på arbetsuppgifter:
Planera, leda och följa upp aktiviteter för att driva arbetet framåt, exempelvis genom workshops, verksamhetsdialog och projektmöten.
Att utforma och dokumentera den nya organisationsstrukturen.
Att definiera roller och ansvarsområden i samverkan med berörda parter.
Förankra förslag hos linjechefer eller ledning.
Skapa nödvändiga beslutsunderlag för beslut av den operativa styrgruppen, programledningen och/eller den kliniska beslutsgruppen och/eller programstyrgruppen.
Dessa arbetsuppgifter kan komma att ändras utifrån behov och även nya uppgifter kan komma att bli aktuella.
En viktig del i uppdraget är kommunikation inom projekt och program samt med de verksamheter som är berörda. En viss del av arbetet kan skötas på distans men kommer även att behöva utföras på plats i Falun. Tiden på plats är styrd av behov i projekt och verksamheter.
Referensuppdrag
Leverantören ska redovisa ett (1) referensuppdrag för offererad konsult som ska vara av liknande karaktär enligt denna avropsförfrågan och ej vara äldre än tre (3) år räknat från anbudstidens utgång.
Följande information ska redovisas:
beskrivning av uppdraget
tidsperiod då uppdraget utfördes
kontaktuppgifter till referensperson (uppdragsgivare)
Regionen förbehåller sig rätten att utifrån den i anbudet skriftliga beskrivningen av uppdraget avgöra om det kan räknas vara av liknande karaktär enligt efterfrågat uppdrag.
Intervju:
I syfte att säkerställa att leverantören offererar hög kvalitét på efterfrågad konsulttjänst kommer Region Dalarna att utvärdera konsulttjänstens kvalitét genom att intervjua offererad konsult.
Intervjun kommer att ske i på distans över Teams och bedöms omfatta cirka 45 minuter med inledning, intervjufrågor och avslutning. Projektgruppen som utför intervjun kommer att representeras av uppdragsgivaren.
Vid intervjutillfället får konsulten svara på ett antal frågor (se redovisning nedan), bland annat relaterade till referensuppdraget och de specifika kompetenser/erfarenheter som efterfrågas för uppdraget, enligt punkt 1.7 ovan. Projektgruppen kommer även att kontrollera att samtliga krav och kriterier ställda i avropsförfrågan uppfylls.
Bedömning enligt nedan kommer att göras av konsultens egenskaper:
Kunskapsmässiga egenskaper: Aktuellt uppdrag bör utföras med höga sakkunskaper, engagemang samt lyhördhet för de krav verksamheten har. Kunskaperna bör föras vidare till berörd personal inom aktuell förvaltning/utvecklingsprojekt.
Personliga egenskaper: Som person är konsulten engagerad, självgående och drivande med förmåga att se helheten och snabbt sätta sig in i Region Dalarnas behov. Konsulten har lätt för att kommunicera och samarbeta. Har ett positivt synsätt och en förståelse för verksamhetens behov. Att ta egna initiativ och att ta ett stort ansvar är naturligt. Konsulten ska vara strukturerad och metodisk.
Intervjufrågor
1. Beskriv din erfarenhet och kompetens inom efterfrågad konsulttjänst.
2. Hur planerar du att ta dig an beskrivet uppdrag?
3. Hur har du arbetat med dokumentation och rapportering i referensuppdraget? Visa gärna exempel som inte är konfidentiellt.
4. Beskriv en utmaning du har stött på i ett tidigare uppdrag och hur du hanterade det?
5. Beskriv varför du anser att du passar för den roll som vi efterfrågar?
Tidpunkt för intervju
Region Dalarnas uppdragsgivare har avsatt tid för intervju den 2025-06-17, 2025-06-18 eller annat datum som överenskoms mellan parterna.
ID: RS 2025/1067
Ramavtal: Adda Inköpscentral AB - IT-konsulttjänster 2021 (10539)
Skallkrav
- Anbudet ska vara bindande till och med 2025-07-15
- Offererad konsult ska ha minst tre (3) års erfarenhet av support, drift och förvaltning av IT-system i hälso- och sjukvården
- Offererad konsult ska ha genomfört minst två (2) uppdrag som projekt/uppdragsledare för projekt kopplat till förvaltningsorganisation inom hälso- och sjukvård.
- Offererad konsult ska ha erfarenhet av dialog och samverkan med medarbetare och chefer inom hälso- och sjukvården (klinisk verksamhet samt förvaltning).
Börkrav
- Offererad konsult bör ha erfarenhet av arbete med att bygga eller vidareutveckla organisation kopplat till förvaltning av IT-system
- Offererad konsult bör ha erfarenhet av arbete inom Sussa samverkan.
- Offererad konsult bör ha erfarenhet av arbete i Region Dalarna eller annan region.